ZmieniajÄ ca siÄ rola farmaceuty w systemie zdrowia
Z badaĹ i sondaĹźy wynika, Ĺźe na przeĹomie ostatnich lat diametralnie zmieniĹy siÄ oczekiwania pacjentĂłw wobec farmaceutĂłw. Dla wielu z nich coraz czÄĹciej stajÄ siÄ oni âdoradcami zdrowotnymiâ, ktĂłrzy juĹź nie tylko realizujÄ recepty i wydajÄ odpowiedni lek, ale takĹźe informujÄ pacjenta, co powinien zrobiÄ, by cieszyÄ siÄ dobrym zdrowiem. WspĂłĹczesny farmaceuta powinien byÄ autorytetem dla pacjentĂłw, a jego rady majÄ pomagaÄ w powrocie do zdrowia i utrzymaniu go w dobrym stanie. W tym obszarze dziaĹaĹ farmaceuty najwaĹźniejszy jest jego kontakt z pacjentem, gdyĹź ma on wpĹyw na zwiÄkszenie efektĂłw leczenia i podejmowanie przez pacjenta wĹaĹciwych decyzji dotyczÄ cych jego zdrowia. Priorytetowym dla przyszĹoĹci aptek zadaniem bÄdzie zatem opracowanie i powszechne wdroĹźenie zasad Dobrej Praktyki Aptecznej, ktĂłrej jednym z waĹźnych form dziaĹania jest prowadzona przez farmaceutĂłw opieka farmaceutyczna nad pacjentem, ktĂłra zmierza do poprawy skutecznoĹci i bezpieczeĹstwa farmakoterapii, a takĹźe poprawÄ adherence. Dobra Praktyka Apteczna jest wyzwaniem teraĹşniejszoĹci, ktĂłre wraz z gwaĹtownym wydĹuĹźeniem Ĺźycia pacjentĂłw spowodowaĹo wzrost wydatkĂłw na sĹuĹźbÄ zdrowia. Dobra Praktyka Apteczna powinna zatem zawieraÄ elementy profilaktyczno-edukacyjne â wszak wyedukowany i Ĺwiadomy pacjent bÄdzie w przyszĹoĹci duĹźo mniej kosztowny niĹź dzisiaj.
Dobra Praktyka Apteczna
Dobra Praktyka Aptecznaâ to wychodzÄ ce naprzeciw potrzebom wspĂłĹczesnego farmaceuty wytyczne, ktĂłre prezentujÄ c standardy jakoĹciowe i metody oceny jakoĹci usĹug w aptekach, ma uĹatwiÄ farmaceutom wykorzystanie ich doĹwiadczenia, wiedzy jak i autorytetu w kontaktach z pacjentem. Mam ogromnÄ nadziejÄ, Ĺźe uĹatwi ona kontakt farmaceutom z pacjentem, umoĹźliwi im profesjonalne wykonywanie obowiÄ zkĂłw doradcy pacjenta, a takĹźe wzmocni wizerunek farmaceuty jako âobroĹcy zdrowia poprzez realizowanie opieki farmaceutycznej, ktĂłra rzeczywiĹcie zapewni bezpieczeĹstwo terapii i przyniesie wymierne korzyĹci dla pacjenta.
Dobra Praktyka Wydawania Leków
Celem etykietowania/stosowania Systemu Indywidualnego Etykietowania LekĂłw (SIEL)/ produktĂłw leczniczych/lekĂłw przepisanych na recepcie jest:
- Opisanie i identyfikacja danego produktu leczniczego/leku
- Przyczynianie siÄ do uzyskania optymalnych/poprawa/ efektĂłw farmakoterapii oraz unikanie bĹÄdĂłw/lekowych/ zwiÄ zanych z nieprawidĹowym stosowaniem produktĂłw leczniczych
- OsiÄ gniÄcie wĹaĹciwych/prawidĹowych/umiejÄtnoĹci obchodzenia siÄ z/obsĹugi zwiÄ zanej z/ produktami leczniczymi/lekami oraz warunkami ich przechowywania/skĹadowania
Leki sÄ wypisane indywidualnie dla konkretnego pacjenta, niezaleĹźnie od tego czy sÄ to leki tylko na receptÄ (Rx) czy teĹź OTC.  Informacje zawarte na etykietach (przepisanych) lekĂłw na receptÄ powinny byÄ traktowane jako uzupeĹnienie i wzmocnienie/pogĹÄbienie komunikacji pomiÄdzy pacjentem a pracownikiem sĹuĹźby zdrowia (farmaceutÄ ). WskazĂłwki i rekomendacje dotyczÄ tylko etykiet opakowaĹ zewnÄtrznych i bezpoĹrednich produktĂłw leczniczych/lekĂłw wypisanych dla pacjenta, tak by byĹy widoczne dla pacjenta tuĹź przed zastosowaniem danego produktu leczniczego.
Zindywidualizowane pierwszorzÄdne informacje dla pacjenta
Apteki powinny dostosowaÄ dla pacjentĂłw opakowania produktĂłw leczniczych dostÄpnych na receptÄ, poprzez zastosowanie/przyklejenie etykiety aptecznej/farmaceutycznej. Wskazania do stosowania lekĂłw czy teĹź celowe zastosowanie leku poza wskazaniami oraz instrukcje dotyczÄ ce dawkowania stanowiÄ szczegĂłĹowe zindywidualizowane informacje dla konkretnego pacjenta przez jego lekarza, bÄ dĹş osobÄ wystawiajÄ cÄ receptÄ. IlekroÄ/kiedykolwiek praktyczna i zindywidualizowana informacja jest wydrukowana naleĹźy umieĹciÄ jÄ na opakowaniu wewnÄtrznym (bezpoĹrednim) produktu leczniczego. PierwszorzÄdne informacje zawarte na wydruku powinny byÄ Ĺatwe i zrozumiaĹe dla pacjenta, szczegĂłlnie dotyczy to osĂłb starszych. Jest to niezmiernie istotne by pacjent wĹaĹciwie zrozumiaĹ wszystkie informacje przed rozpoczÄciem stosowania leku. Dlatego teĹź informacje te nie powinny siÄ znajdowaÄ pomiÄdzy innymi mniej istotnymi informacjami, tj. takimi, ktĂłre majÄ mniejsze znaczenie w terapii.
PierwszorzÄdne elementy informacji dla pacjenta stanowiÄ :
- Informacje ogĂłlne: ostrzeĹźenia i wskazania/wskazĂłwki do stosowania (jeĹli konieczne)
- Informacje zindywidualizowane dla pacjenta: wskazĂłwki dotyczÄ ce dawkowania leku
WspĂłlny/Jednolity ukĹad jest zalecany dla pierwszorzÄdnej informacji dla pacjenta.