Etykietowanie apteczne produktĂłw leczniczych
Etykietowanie apteczne produktĂłw leczniczych to podawanie najwaĹźniejszych informacji dotyczÄ cych okreĹlonego leku, najczÄĹciej w postaci naklejek przyklejanych na opakowanie produktu leczniczego. MogÄ to byÄ zarĂłwno informacje opisowe, jak i graficzne w postaci piktogramĂłw. Odgrywa ono kluczowÄ rolÄ w procesie przekazywania istotnych informacji o dawkowaniu i sposobie uĹźycia do ich uĹźytkownikĂłw.
Etykietowanie lekĂłw, choÄ w Polsce nie jest popularne, ma swojÄ dĹugÄ historiÄ. Pierwsze prĂłby etykietowania produktĂłw leczniczych datujÄ siÄ na lata 20 â te XIX w. a samo etykietowanie produktĂłw leczniczych przeszĹo w ciÄ gu okoĹo 130 lat wiele przemian. Pierwsze etykiety pojawiĹy siÄ w Stanach Zjednoczonych juĹź w 1825 r., a profesjonalna maszyna do produkcji etykiet powstaĹa w 1874 r. Pierwszym zapisem prawnym dotyczÄ cych stosowania etykiet na produktach leczniczych byĹo wprowadzenie w Stanach Zjednoczonych od 1906 r. obowiÄ zku, nie tylko selekcji substancji niebezpiecznych i uzaleĹźniajÄ cych (takich jak np. morfina), ale rĂłwnieĹź ich oznaczania specjalnymi etykietami. Na bazie tych zapisĂłw w 1912 r. weszĹa w Ĺźycie ustawa Pure Food and Drug Act, ktĂłra nastÄpnie ulegĹa nowelizacji pod koniec lat 30 â tych XX w. AmerykaĹska Agencja ds. ĹťywnoĹci i LekĂłw (FDA) uznaĹa, Ĺźe niektĂłre leki apteczne sÄ zbyt silne i zbyt niebezpieczne, aby mogĹy byÄ sprzedawane bez nadzoru lekarskiego i zostaĹy one wpisane na listÄ lekĂłw wydawanych jedynie z przepisu lekarza. Dodatkowo utworzyĹa ona klasyfikacje dla róşnych rodzajĂłw lekĂłw. Ostatnie zmiany w amerykaĹskim ustawodawstwie dotyczÄ ce lekĂłw datowane sÄ na poczÄ tek lat 50 â tych XX w. Wszystkie najwaĹźniejsze przemiany w zakresie etykietowania lekĂłw przypadajÄ na pierwszÄ poĹowÄ XX w. Po tym okresie nastÄpowaĹy jedynie drobne poprawki. Obecnie etykiety naklejane na opakowania produktĂłw leczniczych stosowane sÄ w wielu krajach na caĹym Ĺwiecie. Etykietowanie lekĂłw jest standardowÄ procedurÄ nie tylko w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Australii czy Singapurze, ale nawet w krajach afrykaĹskich.
UkĹad i przejrzystoĹÄ etykiety
Dla poszczegĂłlnych zindywidualizowanych wielkoĹciÄ opakowaniach produktĂłw leczniczych dla pacjentĂłw, producent powinien zagwarantowaÄ miejsce dla etykiety farmaceutycznej (wyprodukowanej w aptece), ktĂłra nie bÄdzie zakrywaĹa pozostaĹych istotnych informacji dla pacjenta znajdujÄ cych siÄ na etykiecie.
Najistotniejsze elementy i informacje powinny byÄ zebrane w jednym miejscu na ulotce leku i w bliskim sÄ siedztwie, tak by byĹy moĹźliwe do przeczytania jednym rzutem oka i nie powinny byÄ porozrzucane w pozostaĹym tekĹcie ulotki. Powinna istnieÄ przestrzeĹ na ulotce informacyjnej dla pacjenta przeznaczona na najistotniejsze pierwszorzÄdne informacje dla pacjenta z pustym miejscem przeznaczonym na etykietÄ aptecznÄ . Mniej istotne i majÄ ce drugorzÄdne znaczenie informacje dla pacjenta powinny siÄ znajdowaÄ na drugiej stronie opakowania na leki.
Podstawowe zaĹoĹźenia dotyczÄ ce etykiet aptecznych:
- Etykiety apteczne powinny byÄ drukowane maszynowo. WielkoĹÄ czcionki powinna wynosiÄ przynajmniej 2 mm, i byÄ przejrzysta jak np. Arial. Wydruk nie powinien wyblaknÄ Ä po ekspozycji na wodÄ czy ĹwiatĹo sĹoneczne.
- SkrĂłty oraz nieznane pacjentowi wyraĹźenia nie powinny byÄ stosowane, szczegĂłlnie dotyczy to wskazĂłwek dotyczÄ cych stosowania i dawkowania produktu leczniczego.
- Symbole graficzne dla potrzeb pacjenta nie powinny byÄ stosowane samodzielnie, a powinny zawsze byÄ stosowane ĹÄ cznie z pisemnymi zaleceniami.